Gezond ontbijten

Sport – Voeding en gezondheid

Gezond ontbijten? Het is algemeen bekend dat een gezond ontbijt helpt om ‘s ochtends op gewicht te blijven. Maar wat is een gezond ontbijt nu precies? Is het anders voor kinderen dan voor volwassenen?Hier zijn enkele tips van voedingsdeskundigen over waar u op moet letten bij een gezond ontbijt.

Gezond ontbijten in belangrijk

Volwassenen die melden dat ze bijna elke dag een gezond ontbijt eten, zullen ‘s nachts minder snel snacken: ze voldoen aan de dagelijkse voedingsbehoeften.Ze zijn ook alerter en hebben een betere cardiovasculaire gezondheid.Volwassenen die vaak een gezond ontbijt eten, hebben minder kans op:

Ontbijten vanwege honger of onbedwingbare trek.Dit is de belangrijkste reden dat mensen geen gezond ontbijt eten.Ze staan ‘s ochtends op en hebben honger.Als je wakker wordt met hunkering naar een kopje koffie of iets anders dat gemakkelijk verkrijgbaar is, zul je in de verleiding komen om ergens naar te grijpen voordat je er zelfs maar klaar voor bent.Een gezond ontbijt geeft je de tijd om je eten vol te bereiden en / of op te eten, wat deze verleiding voorkomt.

Gezonde ontbijtproducten zijn onder meer fruit, groenten, mager vlees en volle granen.Probeer kieskeurig te zijn bij het kiezen van uw voedsel.U wilt bijvoorbeeld geen sinaasappels eten en misschien wilt u geen volle granen eten.Door gezond te eten, voorkomt u dat u bewerkte en ongezonde snacks eet die suiker, koolhydraten en vet bevatten.

Gezonde ontbijtkommen zijn bijna overal verkrijgbaar.Je kunt je eigen gezonde ontbijtkom maken van elk soort fruit.Voeg gewoon een paar groenten toe (zoete aardappelen, wortelen, bieten, stengels bleekselderij, kers of druif), een klein handje bessen (peer, bosbes, frambozen of aardbeien), een paar amandelen of cashewnoten, en misschien een schijfje volkorenof stokbrood.De lekkerste manier om een ontbijtschaal te maken is door verschillende soorten fruit in één schaal te doen, zoals een arrangement van aardbeien en banaan of appels en sinaasappel.Het is zelfs leuk om verschillende specerijen en kruiden toe te voegen, zoals bieslook en basilicum, of knoflook en uien.

Er zijn ook gezonde ontbijtgranen en brood beschikbaar.

Probeer te gaan voor volle granen zoals havermout, quinoa en bulgur.Andere gezonde keuzes zijn tarwe en bruine rijst (vooral verrijkte tarwe) en volkoren of volkoren brood, muffins, broodjes en koekjes.Noten, zaden en noten zijn ook geweldig, maar vergeet niet dat zonnebloempitten en amandelen veel calorieën bevatten, dus het wordt niet aanbevolen om ze elke dag te eten.

Eieren zijn een andere goede keuze als je er niet allergisch voor bent, maar zorg ervoor dat je de eidooier niet kookt of de schaal eet.Elke keer dat eieren worden geserveerd met spek, boter of kaas, neemt uw risico toe om gedurende de dag meer calorieën te eten.Je kunt een eiwitrijke worst, ham of tonijnsalade als ontbijt gebruiken, of eieren en opgebakken aardappels of tomaten met pastrami-korst en spinazie proberen voor een bevredigend begin van je dag.

Een andere goede keuze voor het ontbijt is vers fruit.Wortelen, mango’s, bananen en bessen zijn allemaal gemakkelijk te bewaren en te eten en bevatten veel voeding.Als je fruit koopt, probeer dan fruit met weinig suiker te kopen, vooral als je bij het ontbijt zin hebt in iets zoets.Voor een lunchsnack zijn noten en salsa een goede keuze, net als mueslirepen en andere volkoren granen.Over het algemeen is fruit een goede keuze voor uw ochtendmaaltijd, en u zou ze elke dag moeten kunnen krijgen als u een gezond dieet volgt.

Snacks kunnen ook deel uitmaken van uw gezonde vet- en vezelroutine.Er is geen regel die zegt dat je frites of snoep moet hebben voor je ochtendsnack.Kaas, crackers, mueslirepen, pretzels of tarwebrood vormen een fijne snack zonder de extra calorieën in te pakken.Als je je bijzonder avontuurlijk voelt, overweeg dan om je eigen boterhammen met pindakaas en jam te maken!Dit is eigenlijk gemakkelijker dan het klinkt en zorgt ervoor dat je elke ochtend iets voedzaams en heerlijks in je buik hebt.Het geeft je ook een geweldig excuus om een appel te eten!

Volkorengranen zijn een gezond vet- en vezelalternatief voor suikerachtige of ongezonde snacks en voedingsmiddelen.Ze zitten boordevol belangrijke voedingsstoffen, waaronder ijzer, dat kanker helpt bestrijden en je gezond houdt.Het eten van volkoren broodproducten, zoals bruine rijst en volkorenpasta, is de beste manier om uw dagelijkse dosis vitamines en mineralen binnen te krijgen.Ze zijn ook gezonder en lekkerder dan hun witte tegenhangers.Probeer eens een quiche te serveren voor lunch en diner en een gebakken kip met een lichte tomatensaus als avondeten;beide zijn gemakkelijk te bereiden en heerlijk.

Ten slotte betekent een uitgebalanceerd ontbijt dat u de juiste hoeveelheid vitamines, mineralen en eiwitten binnenkrijgt.Melk is een uitstekende keuze voor eiwitten, maar dat geldt ook voor yoghurt en eieren, en dat geldt ook voor granen (vooral volkoren).Kook ze ook niet te lang!Voeg wat fruit toe aan je ontbijtgranen, evenals een kleine hoeveelheid noten (slechts een paar stukjes, als je het extra vet aankan).Je lichaam zal je dankbaar zijn!

Tags:  Granola – Kruiden groothandel